Jul 24, 2011

Paradajkový paradajs

Paradajky sú ďalšia dobrota, bez ktorej si neviem predstaviť toto leto a neviem sa ich dojesť. Konzumujem ich ku všetkému, takmer trikrát denne, surové, uvarené, usušené aj upečené. Nedávno som navštívila moju tetu Júliu a zo všetkých opulentných dobrôt, ktoré mi servírovala, som najviac vychvaľovala paradajky z jej vlastnej záhradky. Z nejakého dôvodu to nepovažovala za kompliment, ale neviem prečo, keďže sú jej najväčšou zásluhou, lebo ich vypestovala vlastnými rukami, s láskou a v pote tváre. Fakt boli úžasné. Sladké a šťavnaté. (Zdravím tetu Júliu - tá zapekaná plnená tekvica, tiež zo záhradky, šliapala paradajkám tesne na päty.)
Nedávno som browsovala múdre zdroje a dozvedela som sa, že paradajka vlastne patrí medzi ovocie, pre kulinárske účely však môže byť klasifikovaná ako zelenina, pretože sa pripravuje spôsobom ako zelenina. Tiež pre daňové účely je to zelenina, rozhodol o tom americký súd, pretože na dovážanú zelenu, narozdiel od ovocia, sa daň platila. Paradajka má pôvodnú domovinu v Južnej Amerike, k nám do Európy ju doviezol buď Hernán Cortés alebo Krištof Kolumbus, ale to nám môže byť jedno, kto to bol, zaplaťpánboh, že nám to pomo d’oro - zlaté jabĺčko, doviezol.
Aspoň si z neho môžeme urobiť tento parádny paradajkový koláč:

Budeme naň potrebovať:
krehké cesto (250 gr hladkej múky, 125 gr masla, pivo alebo vajíčko, vieme urobiť aj o polnoci)

cca 120 gr paradajkového pesta, ktoré si vyrobíme tak, že zmixujeme jednu fľaštičku sušených paradajok aj s nálevom - cca 120-140 gr čistej hmotnosti, 2 strúčiky cesnaku, tymián a trochu olivového oleja, ak bolo málo v sušených paradajkách)

250 gr mascarpone alebo nátierkového masla
15 gr strúhaného syra typ parmazán
kozí syr (nemusí byť, ale s ním je to oveľa lepšie)
2 žĺtky
3 podlhovasté mäsité paradajky z trhu (ak nemáte podlhovasté, môžete ľutovať, ale dajú sa použiť aj obyčajné guľaté) - nakrájané na plátky.
tymián, soľ, čierne korenie (posekaná mladá cibuľka)

Rúru predhrejeme na 190°C. Cesto vyvaľkáme na veľkosť formy, okraje zdvihneme, nech máme na koláč misku, čo tú dobrotu drží pohromade.
Pesto, mascarpone, syry a žĺtky zmiešame. Zmes namažeme na koláč. Pokladieme plátky paradajok do pekných kruhov. Osolíme, okoreníme a posypeme tymiánom a cibuľkou (nemusí byť, ale s ňou je to ešte lepšie).
Pečieme cca 40-45 minút.
Zmizne za zhruba rovnaký čas.


Ak máte veľa paradajok, napríklad zo záhrady, môžete si urobiť aj vlastné (polo)sušené paradajky do pesta. V časopise Apetit som našla recept:
Paradajky rozpoľte, vyberte semienka. Pokvapkajte olivovým olejom, posypte tymiánom, soľou (pomôže uvoľniť vodu), čiernym korením a štipkou cukru. Pomaly sušte v rúre na 110°C cca 6 hodín.
Nemám to vyskúšané, ale vyzerá to lepšie ako Nigelline sušené paradajky, pretože ona rozohreje poriadne rúru, ale keď do nej strčí paradajky, tak ju vypne a nechá tak celú noc. Skúšala som, moc sa nevysušili.

Ak budete robiť pesto do koláča z takýchto podomácky sušených paradajok, treba pridať viac oleja, cca 4 lyžice.

foto: Veronika K.

3 comments:

  1. http://smittenkitchen.com/2008/08/slow-roasted-tomatoes/

    tu pisu 3-4 hodiny, ale tusim ich chcu mat trochu stavnate.

    a toto mi vyhodil gugel, ked som hladala, kolko je 225 stupnov fahrenheitovych.
    225 stupňů Fahrenheita = 380,372222 kelvinov
    fakt tam niekto sedi v kartoteke a robi si zo mna srandu.

    ReplyDelete
  2. a co presne riesime? ako susit paradajky?
    mne sa zda ten apetitovy recept celkom v pohode.
    nigelline paradajky som este hodinu piekla asi na polovicnej teplote ako ma na zaciatku a potom vypla trubu. boli este dost stavnate.

    ReplyDelete
  3. ja som ten apetitovy recept chcela vyskusat, ale ked bolo teplo, sa mi nechcelo vykurovat este viac. teraz je spravna chvila hadam :)

    ReplyDelete