Mar 15, 2011

Battle: blondínky verzus brunetky

Pred časom nám kamarátka Duša napiekla recept na blondies - koláč podobný brownies, ale s použitím bielej čokolády a ozvláštnený brusnicami a orieškami. Nikdy som ho nejedla a tak mi vŕtalo hlavou, ako asi môže chutiť, keď podľa obrázkov určite dobre. A tiež som ešte nikdy nepiekla brownies.
A tu mi prišla do cesty mimoriadne vhodná príležitosť. Čisto dámska partička, exkluzívny výmenný večierok, na ktorom si dámy rôznych konfekčných a iných veľkostí vymieňajú životné skúsenosti, depresívne a veselé zážitky a nakoniec aj svoje šatníkové a nákupné omyly a prebytky. Kde inde by lepšie ocenili dva načisto čokoládové koláče a zároveň súvisiaci kontext porovnávajúci blondínky a brunetky (blondies and brownies). Je to odveký boj, zúriaci tak žensky skryte, pod povrchom, ale o to neľútostnejšie. Bola som naozaj zvedavá, ako to dopadne.
Aj keď, od začiatku som bola tak trochu presvedčená, že to vyhrajú brownies, so svojou nadýchanou čokoládovosťou:
180 g masla + na vymastenie
180 g tmavej čokolády s vysokým podielom kakaovej hmoty (aspoň 70 %, naozaj sa oplatí nešetriť, ide nám o pravú čokoládovú chuť)
80 g hladkej múky (časť môžeme nahradiť mletými orechami, ako sme sa inšpirovali u Nigelly)
40 g kvalitného kakaa (nie instantného)
3 veľké vajíčka
250 g prírodného krupicového cukru (hnedého) plus lyžicu vanilkového
(ak chceme brownies vytunovať, môžeme do nich ešte nasekať 50 gramov bielej a 50 gramov mliečnej čokolády - ale nemusí byť)

Maslo nakrájame na menšie kúsky a s tmavou čokoládou rozpustíme nad vodným kúpeľom. Necháme vychladnúť.
Rúru predhrejeme na 180°C. Plech vymažeme maslom a vyložíme papierom na pečenie.
Vajíčka a cukor vyšľaháme do peny a do svetložlta. Do vyšľahanej hmoty zamiešame vychladnutú čokoládu s maslom - postupujeme zľahka, osmičkovým pohybom, chceme aby hmota zostala nadýchaná. Najlepšie je použiť plastovú stierku alebo drevenú varechu. Miešame, dokým sa obe hmoty nespoja a masa je rovnomerne matne hnedá.
Potom na povrch preosejeme múku a za ňou kakao, opäť opatrne zapracujeme. Orechy nepreosievame, viem o čom hovorím, moje obľúbené sitko s pružinkou už nikdy nebude to, čo bývalo.
Nakoniec by sme mali dostať vlhké a patlavé cesto - presne ako na brownies. Ak chceme, zamiešame nasekanú bielu a mliečnu čokoládu - teraz. O-pa-tr-ne.
Cesto nalejeme do formy, uhladíme povrch, aby bol rovnomerný.
Pečieme 25-30 minút. Na zapichnutom špáradle MÁ uľpievať cesto - to sú správne brownies - na povrchu pevné a lesklé, ale pod tým ešte mierne mazľavé.
Necháme úplne vychladnúť, nakrájame na menšie kúsky - aj tak ich pojeme veľa, ale budeme mať pocit, že nie.

Nebola som sama, kto od začiatku nadržiaval browniesom. Aj moja sestra, inak tiež brunetka, neviem či to nejak súvisí, ich nepokryte favorizovala. Ostatné dámy sa vyjadrovali veľmi diplomaticky, že oboje sú veľmi dobré. Aj keď - vzhľadom na množstvo vypitého bieleho vína, to už možno nebolo diplomaticky, ale pravdivo.
Brownies zostali mojim osobným favoritom, stále som presvedčená, že tej ľahkej tmavej čokoládovosti sa nevyrovná nič a biela čokoláda už vôbec nie. Aj keď jej hodne pomáhajú brusnice, ktoré mám veľmi rada (nabudúce asi rozpustím aj bielu čokoládu, alebo aspoň jej časť a skúsim zamiešať do cesta).
O dva dni po večierku som ale dostala smsku od sestry, že si to rozmyslela, blondies sú rovnako dobré a je to čistá remíza.
Tak si vyberte. Alebo si nevyberajte, napečte si obidva a porovnajte sami.

No comments:

Post a Comment