Mar 6, 2011

Koláč na privolanie jari

Cítime ju vo vzduchu. Ešte nie je celkom isté, či si to len nepredstavujeme, lebo želanie býva často otcom myšlienky, v tomto prípade aj matkou a celou rodinou. Znova ju cítiť v jarnej pôde, keď sa vraciame nočným parkom z pravidelného piatkového pivka. Slnečné dni ešte budú zahnané neprívetivými mrazivými. Ešte nás môže prekvapiť náhla a neželaná snehová nádielka. Ale všetci už netrpezlivo dúfajú, že sa tak nestane.
A potom si zájdeme na trh a tam objavíme prvé lastovičky z jarnej záhradky: jarnú cibuľku, jarný cesnak, mladý špenát, pažítku, redkvičky. Aj keď je nám jasné, že sú to skleníkové produkty, nesmierne sa potešíme. Lebo počíta sa aj nádej. Všetko to nakúpime a napečieme si z toho koláč, ktorým budeme privolávať jar.

Na načisto jarný koláč budeme potrebovať:
krehké cesto (štvrť kila hladkej múky, 125 gramov masla, pivo alebo jedno vajíčko. Zamiesiť. Stále rovnako a stále dobre.)
lyžica masla alebo olivového oleja
4 vajíčka
150 ml šľahačkovej smotany
100 gramov mascarpone (ja som nahradila hustou kyslou smotanou, pôvodne som chcela použiť creme fraiche ale nezvládla som časovú logistiku. Smotana fungovala dobre)
veľký zväzok pažítky
4 jarné cibuľky
1-2 strúčiky cesnaku alebo jarný cesnak
iné jarné bylinky - jarný špenát, žerucha, medvedí cesnak a podobne

Urobíme krehké cesto, necháme stuhnúť v chladničke. Rozvaľkáme, vyložíme ním klasickú formu na quiche so zúbkovaným okrajom alebo roztváraciu tortovú formu (koláč na obrázku je z polovičnej dávky surovín a tak som použila menšiu formu). Popicháme vidličkou. Necháme opäť stuhnúť v chladničke.
Rúru predhrejeme na 200°C.
Na lyžici masla alebo oleja opečieme nasekanú cibuľku, cesnak, krátko osmahneme. Odstavíme a vmiešame všetky ostatné bylinky. Niekoľko si môžeme nechať na ozdobu. Ale nemusíme.
V inej miske premiešame vajíčka, šľahačku a smotanu či mascarpone. Osolíme a okoreníme.
Bylinky rozložíme na cesto vo forme, zalejeme vajíčkovo-smotanovou zmeskou.
Formu môžeme dať na plech a necháme upiecť až kým povrch nezozlatne a náplň nespevnie - asi 35 minút.


S chuťou zjeme a kričíme: Príď jar príď.

2 comments:

  1. Čerstvé bylinky spravia vždy zázraky. Ja som robil, síce bez byliniek, od ZDENĚKA POHLREICHA niečo podobné - Cibuľový koláč "Francúzska pizza".

    ReplyDelete
  2. ano, taketo quiche su moje oblubene, aj ked ja ich mam radsej v krehkom ceste

    ReplyDelete