Jan 18, 2010

Novoročné mandľové šťastíčko

Obdobie po Novom roku je čas, keď už pozhasínali vianočné svetielka, dni sú ešte krátke, noci dlhé, počasie nanič, aj keď krásne nasneží, na druhý deň to zmyje dážď a človek aby si na cestu do práce a do krčmy zháňal malú lodičku alebo aspoň apartné gumáky, keby v nich nebola taká zima. A tak sa radšej pred premočenými nohami a omrznutým nosom chránime doma, zahrievame sa alkoholickými nápojmi a dobrým jedlom. Odborníci aj tak neodporúčajú zhadzovať v zime vianočné kilogramy, organizmus by sa zbytočne ochladzoval konzumáciou tukožravých ananásov a zeleniny, treba ho radšej držať pekne v teple.
A tak nakúpime zopár fliaš dobrého červeného, nakriatneme niekoho, kto to vie najlepšie, nech upečie medovo-pikantné rebrá (recepis niekedy možno nabudúce, ak sa podarí získať) a k tomu napečieme novoročný (trojkráľový) mandľový koláč so šťastíčkom. Lebo na svojich najbližších treba šťastie páchať čo nám sily stačia.

Potrebujeme:
500 g lístkového cesta
120 g zmäknutého masla
120 g cukru
3 vajíčka
120 g mletých mandlí
1 lyžička mandľového likéru (napr. Amaretto)
čokoládovú mincu alebo peniaz

Zmäknuté maslo a cukor vareškou vymiešame do peny. Vajíčka rozšľaháme vidličkou v hrnčeku a pomaly prilievame do vymiešanej zmesi, nie všetko, trošku si necháme na potretie koláča. Dôkladne zašľaháme. Pridáme mleté mandle a likér (ja nemám amaretto rada, poslúžil aj obyčajný tuzemák). Vyšľaháme do hustej, krémovitej zmesi.
Cesto rozdelíme na väčšiu a menšiu časť, z väčšej vyvaľkáme korpus podľa veľkosti okrúhlej formy, menšia časť poslúži po rozvaľkaní ako vrchnák. Do formy vyloženej cestom rozprestrieme mandľový krém, necháme si asi cetimeter a pol cesta na okrajoch voľných.
Do náplne schováme šťastíčko, ja som použila čokoládovú 500-eurovú "bankovku" (zohnať klasickú čokoládovú zlatú mincu bolo prekvapivo nemožné), ktorú som zabalila ešte do vrstvy alobalu. A ešte jedno čokoládové srdiečko do inej časti koláča, pretože ani lásky ani peňazí nikdy nie je dosť. Čokoláda sa síce pri pečení roztopí ale potom zasa stuhne a alobal tvar udrží. V prípade, že použijeme niečo tvrdšie (cukrík alebo symbolickú fazuľku) radšej upozorníme konzumentov, že ak budú mať šťastie, môžu prísť o zub alebo o plombu.
Okraje cesta potrieme vajíčkom, aby sa spojilo s vrchnou vrstvou, a prikryjeme. Vrch môžeme ozdobiť nožom (neprerezať cesto) alebo vykrojíme zo zbytku cesta ozdobné tvary, napríklad štvorlístky. Necháme ešte 20 minút postáť v chladničke.
Predhrejeme trúbu na 180 stupňov. Vrch koláča potrieme zbytkom vajíčka. Pečieme 25 až 30 minút dozlatova.

Obmena: keď som piekla koláč druhýkrát pre nevďačných príbuzných, nemohla som zohnať v obchode mleté mandle, takže som použila nasekané mandle v čokoláde + zbytok mandľových hoblín čo som našla doma. Sekané mandle a čokoláda je výborný variant, aj keď mandle v čokoláde by som už nepoužila, lepšie by boli proste normálne mandle a čokoláda (v mandliach v čokoláde je príliš veľa čokolády a príliš málo mandle). Krém je potom lahodne čokoládový.

Zopár poučení o čarovaní na záver:

1. nepokúšajte sa podvádzať, aby ste šťastíčko získali pre seba
Keď bol koláč rozkrojený a kamarátka našla peniaz, hrabla som po kúsku, kde som si pamätala, že bolo srdiečko. Dobre mi tak, dostala som iba polovicu, lebo bohužiaľ pri krájaní sme ho prekrojili. Teraz mám pol srdca a bohviečo ma tento rok v láske čaká.

2. čo do sveta vyšlete, to sa vám aj vráti
Druhý koláč som odniesla na rodinný obed, ale nemal príliš veľký úspech, takže sme každý dostali svoj kus zabalený domov. Doma som si vo svojom našla 500-eurovú bankovku. Takže peňazí bude toho roku dosť.

Veľa šťastia v novom roku všetkým!

10 comments:

  1. no sakra a ja mam tu druhu polku. Teraz neviem, ci to znamena len taky flirtik alebo heartbreak a srdco v tahu

    ReplyDelete
  2. ale aspon tu vacsiu. to by mohlo znamenat ze srdco zostane v poho a funkcne

    ReplyDelete
  3. Tento rok by asi každý mal dostať jeden celý koláč sám pre seba, aby mal aj lásku, aj lóve, bo furt len o tých katastrofách počúvam.

    ReplyDelete
  4. No jakoze, nemal velky uspech? U mna mal. Aj cele srdco som vyhrala! Sestra

    ReplyDelete
  5. to sestra: ano mila moja, tvoju kolacovu obetavost som najviac ocenila pri tom rodinnom obede

    to zanardi: keby kazdy kazdemu kolac napiekol, svet by bol krajsie miesto :))

    ReplyDelete
  6. kazdy kazdemu kolac je dobre heslo pre tento blok.

    ReplyDelete
  7. alebo clovek cloveku kolacom nie?
    homo homini pastillus :))

    ReplyDelete
  8. no dufajme ze to bude pre nas obe znamenat ze srdce bude funkcne a tak mierne pouzivane. Zase netreba aby nam kazdy rok ustrelovalo dekel. rad

    ReplyDelete
  9. nechapem, ako kolac nemoze mat uspech! cudna to rodina (-:

    ReplyDelete
  10. mozno by malo vacsi uspech, keby si priniesla skutocnu 500 eurovku a svoje srdce na dlani...

    ReplyDelete