Jan 20, 2010

Záh(r)adné manželstvá

Zdá sa mi to už strašne dávno, čo sa nám o našu nevábne vyzerajúcu chalupovú záhradu začal starať pán Mockovčiak. Nemohol sa už na to dívať, ako každý rok zo zeme vyťahujeme mrkvy hrúbkou pripomínajúce vodou napitú niť, petržlenové vršky s ohlodanými zvyškami a kaleráby-giganty s výzorom zblednutej reďkovky. Tento dobrý muž spravil z tej biedy rajskú záhradu, kde všetko kvitlo, rástlo, zelenelo a chalupársky puch sa sezónne striedal s pachom konského hnoja, cereritu, potom s vôňou narcisov, tulipánov, ruží, chryzantém a vápna na bielenie kmeňov stromčekom. Verím, že teraz niekde tam hore presádza cibuľu vedľa paradajok, seje mak vedľa jahôd a svätého Petra budí ráno o piatej hrmotom krhiel.

Hoci som sa nikdy nepýtala, či určité plodiny uzavreli manželstvo, že sa sadia a sejú vždy vedľa seba, spomenula som si na to po rokoch a pri výbornom koláči. Mak s jahodami ma učinili osvietenou. Mak bol pre mňa vždy vianočná záležitosť a jahody letná. Nikdy k ich prieniku nedošlo, o to väčšie boli moje oči, keď som tú kombináciu ochutnala. Ty, kto si vždy túžil po väčších očiach, peč.

Cesto vyrobíme z 10 deka Hery, ktorú vymiešame s 3 dekami práškového cukru, vanilkovým cukrom a škoricovým cukrom. Ak nemáte škoricový cukor, všetko nechajte tak a bežte ho kúpiť, chcete predsa tie veľké oči, nie? Po jednom pridávame žĺtky, celkom štyri. Bielky vyšľaháme s 9 dekami práškového cukru a zľahka vmiešame do zmesi so žĺtkami. Nakoniec pridáme 10 deka pomletého maku a 7 deka hladkej múky. Pečieme polhodinu pri 180°C.

Na krém potrebujeme pol kila čerstvých, alebo zmrazených jahôd. Kedysi to bola úloha pre otravné Maruše, ktorých sa bolo treba zbaviť, dnes by sme ich mali naspäť za chvíľu, aj s pripísanými bodmi na clubkarte. Ak zdieľate so mnou názor, že tie krásne vyzerajúce jahody v priesvitných vaničkách chutia ako vnútro z handrovej bábiky, ktorú ste ako dieťa skúmali, žiadne strachy. Moja pažravosť ma naučila, že aj s nimi to chutí dobre, vďaka podpore ostatných prísad. Pre istotu však v lete zamrazujem čoraz viac kelímkov s jahodami.

V mise zmiešame pol litra kyslej smotany, 4 lyžice práškového cukru, jeden balíček vanilkového cukru a 250 ml vyšľahanej šľahačkovej smotany. Pridáme 30 deka pokrájaných jahôd.
Jednu lyžicu citrónovej šťavy zmiešame s poldecákom vody a do tejto zmesi pridáme 2 deká mletej želatiny. Necháme ju minútu napučať a následne ju rozpustíme vo vodnom kúpeli. Šupneme to celé k smotanovej zmesi a dobre premiešame. Touto fajnotou natrieme vychladnutý korpus a necháme v chladničke stuhnúť dve hodiny.
Medzitým si na plátky pokrájame zvyšných 20 deka jahôd. Týmito po stuhnutí krému ozdobíme povrch koláča a polejeme tortovým želé, sáčok nám prezradí, ako postupovať.


Ešte taká delikátna vec: kto bude lenivý ako ja a makové cesto nahradí obyčajnou piškótou, zmenšia sa nielen jeho oči, ale oči hostí by sa mohli zúžiť a vtedy vidia aj veci, ktoré bežne prehliadajú.

8 comments:

  1. fiha. mak milujem. aj jahody. to musim vyskusat. aj ked si to celkom dobre neviem predstavit :)

    ReplyDelete
  2. Uzasne! Nasa hladka muka a hera...kiezby som to tu mala po ruke...a o maku uz ani nehovorim. Nevzdavat sa..:)

    ReplyDelete
  3. Anonymous sa zabudol podpisat...Vladi

    ReplyDelete
  4. to Vladi:
    a kde je to "tu", ak sa smiem opytat?

    ReplyDelete
  5. To Dusa: Zijem v USA, a tu ti to je len o "all purpose flour" - muka na vsetko, takze vsetko, co upeciem chuti inak, ako by som chcela. Ale furt skusam.

    ReplyDelete
  6. o! vitame nase dve zahranicne citatelky! :)

    ReplyDelete
  7. ten kolacik vyzera skvele, skoda, ze nemam mlyncek na mak...

    ReplyDelete
  8. no, v anglicku je to problem, ked pojdes domov, treba nakupit mlety do zasoby :)

    ReplyDelete