Jan 27, 2010

Úsmev lipovej líšky

Podľa nadpisu to tak vyzerá, ale nie, ani divina, ani besnota sa dnes nebude podávať. Skrytý význam tejto šifry vie rozlúštiť len jeden človek na svete ( buď pozdravená, teta Veronika). Istý čas nášho života sme strávili spolu na materskej dovolenke, každá so svojím vlastným dojčaťom a krátili sme si ho počúvaním Concertina od Lenky Filipovej, alebo aj Miškom Dočolomanským na skle namaľovaným. Veronike vŕtalo v hlave, s čím sa to vlastne Jánošík lúči, keď spieva – Zbohom buď, lipová líška. A keď tu moja liptácka prostorekosť vyriekla vetu – Požič mi lyžku – razom bolo po záhadnosti. Samozrejme, skutočnosť môže byť aj taká, že Jánošík vo voľných chvíľach medzi prepadmi rád stružlikal, jednu ovečku opižlal viac, ako by sa patrilo a podoba s líškou bola zjavná, ale takto by sme sa k dnešnému meteníku nedometali.

Mňa kedys zvádzal svet mi hovoriac – meteník, ktorý doma ješ, ó jak je lichý. Človek musí vyskúšať všakovaké lakoty, aby tak, ako Országh, dospel k záveru: Môj pokrm dobrý, moja čaša zlatá a moja odev, ktorej neviem ceny…

Odejte sa teda do meteníka:

Kvások si pripravíme z 2 dkg droždia, 2 dcl mlieka, štipka cukru. Keď sa droždie začne dvíhať, preklopíme ho do misy, kde máme pripravenú hladkú múku ( 20 dkg) s čajovou lyžkou soli a 5 dkg masla, pokrájaného na plátky. Premiešame, aby sa všetko spojilo a pridáme tri hrste kyslej kapusty, len veľmi mierne vyžmýkanej. Teraz potrebujeme naše znalosti o kysnutom ceste. Pridávame hladkú múku dovtedy, kým je cesto vláčne, ani riedke, ani husté. Vymastíme si plech bravčovou masťou a cesto naň rovnomerne rozotrieme. Zakryjeme čistou utierkou a necháme v teple a kľude podkysnúť, asi pol hodinku. Potom šup do rúry, na začiatok vyhriatej na 180°C. Keď sa chytí na ceste prvá kôrka, poukladáme naň plátky masla a teplotu znížime na 150°C. Meteník je hotový vtedy keď sa vrch zlatovie.
Ešte taká zvláštnosť. Na začiatku sa meteník tvári ako slušné kysnuté cesto, puchne. Kdesi v polovici procesu si to rozmyslí a klesne. Netreba však panikáriť. Keď ho vytiahneme z rúry, ešte horúci ho dobre ponatierame cesnakom a komu sa nelení, opraží drobné kocky slaninky a poleje ho touto polevou.
Dá sa jesť na raňajky s maslom a syrom, či šmirkásom (nápad á la liliana), dá sa jesť večer k vínu, dá sa jesť studený, či vytiahnutý z mikrovlnky a pritom je mužského rodu! Tu aj lipová líška bledne.
A frajerina na záver – u meteníka nemôže nik tvrdiť, že sme ho ukradli Rumunom, Maďarom, Poliakom, alebo iným –om. Takýto biedny a zároveň chutný pokrm sme mohli vymyslieť len my.

Liliana si dovoľuje hokejový update:
Ako pochutinu k hokejovým zápasom sme meteníka napiekli a použili sme aj zbytky údeného mäsa, čo nám od Veľkej noci zostali - hojne sme ním posypali povrch, jemne zatlačili, pri pečení sa pekne osmahlo. Okrem údeného sme priamo do cesta pridali aj jarné bylinky - čerstvú pažítku a perašínu trošku (petržlenová vňať pre všetkých bez liptovských koreňov).

6 comments:

  1. potvrdzujem. neuveritelne jednoduche a neuveritelne chutne. a vsestranne pouzitelne :)

    ReplyDelete
  2. WTF smirkas?
    a dakujem za metenik. aj ked som ho tu cakala uz v sobotu :-)))

    ReplyDelete
  3. Na šmirkás je odborník knour, liliana ma zmiatla názvom že korozot a všetky o boli prehlasované :)
    A pritom je to bryndzová nátierka.
    Ad sobota - pridám sa na fcb k skupine - Som lenivé hovado :)

    ReplyDelete
  4. sim ta, ziadne lenive hovado, netreba ich rozmaznavat citatelov :D
    cha, guru a nevie co je smirkas.

    inak, ja som tiez svojho casu riesila co je lipova liska, ale esteze tie liptovske korene nepustia :)

    ReplyDelete
  5. v pohode, v sobotu boli lenivi vsetci, co mali v piatok burlivy program.

    ReplyDelete
  6. ejha, uz parkrat som sa pokusila odfotit metenik na nejakej akcii ale vzdy bol vymeteny skor ako som sa spametala :)

    ReplyDelete